Ensenyar als fills a ser RESPONSABLES
És important ensenyar als fills a ser
responsables i a aprendre estratègies per planificar-se el temps
El ritme de
vida actual ens impulsa, a pares i fills, a tenir agendes cada vegada més
ajustades. En un dia normal de qualsevol estudiant trobem que han de repartir
el seu temps entre les hores de classe, les activitats extraescolars, temps per
fer els deures i estudiar, a més de tenir moments per descansar, connectar-se a
internet, jugar a videojocs, veure la televisió, utilitzar el telèfon, anar a
casa d’un amic o simplement tenir temps per no fer res i avorrir-se.
I en la
majoria dels estudiants ja podem imaginar que davant aquesta allau d’activitats
i coses molt més atractives per fer, el temps d’estudi sempre és un dels grans
perjudicats.
Per això, és
important ensenyar-los a ser responsables i a aprendre estratègies que els
ajudin a organitzar-se i a planificar el temps que dediquen a les tasques
escolars.
A la vegada
que és primordial que la tecnologia quedi fora de l'abast a l'hora de fer
deures o estudiar. Les interrupcions ocasionades per trucades, missatges o
temptacions de mirar les xarxes socials produeixen una baixada de rendiment. És
important que els pares expliquin que hi ha temps per a la diversió, però
separada de l'estudi. Així doncs, el mòbil es guarda al calaix quan es fan els
deures o s'estudia i es treu una estona quan s'ha acabat la
feina.
L'espai de
l'estudi ha de ser endreçat, sense distraccions, silenciós i confortable. Els
pares poden ajudar amb els deures, però no han de fer la feina, només orientar.
Els infants i joves han d'aprendre a superar els reptes per si sols.
L'aprenentatge
comença a casa, per tant, és important inculcar als fills/es les ganes
d'aprendre.
És important que aprenguin a
organitzar-se
Per aprendre
a organitzar-se cal tenir en compte que hem de prendre una sèrie de mesures.
ESTABLIR PRIORITATS
Normalment,
la majoria del estudiants té bastants problemes per planificar tot allò que han
de fer i deixen per a un altre dia una cosa que podrien fer el mateix dia. Al
final tot s’acumula i moltes vegades s’adonen que ja no tenen prou temps per
fer-ho bé.
·
Estimar el
temps real que tenim per fer cada cosa.
·
Dividir les
tasques en parts més petites, si no ho podem fer tot d’una vegada.
·
Prioritzar:
què és allò que hem de fer primer? I en segon lloc? I en tercer?...
LA PLANIFICACIÓ
És
indispensable, fer una planificació de tot el que hem de fer en una setmana
o dues vista. No només posarem quan hi ha exàmens o exercicis per lliurar,
sinó també quins són els deures o les lectures pendents.
Apuntarem
tot allò que farem i el moment en què ho farem. Especialment si és la matèria d’un
examen que hem d’estudiar i cal fer-ho una mica cada dia. Servirà per ordenar
els capvespres d’estudi i les hores del cap de setmana.
LES
PRIORITATS
Classificar allò que hem de fer
segons el temps que tenim disponible.
·
Urgent: no pot
passar d’avui.
·
Prioritari: ha d’estar
fet entre 1 o 2 dies.
·
Complementari: falten 3 o
més dies per haver de tenir-ho a punt.
EL CALENDARI
Marcar-hi
les dates més importants: dates d’exàmens, lliuraments de treballs, lectures, vacances,
etc.
EL CRONÒMETRE
·
Procureu aconseguir un cronòmetre o rellotge de cuina que tingui una alarma
per indicar el final del temps que hem marcat a l’activitat. Distribuïu el temps d’estudi en
diversos períodes de treball i descans. Per exemple: estudi (40 minuts) i
descans (10 minuts).
·
Marqueu el temps i concentreu-vos a treballar al màxim durant aquest temps.
Més enllà
dels 45 minuts, l’atenció d’una persona decau en picat i la qualitat del
treball també.
Si us costa
molt aguantar els 40 minuts, el millor és començar per períodes més curts i
després anar augmentant-los cada setmana.
És clar que aplicar
tot aquest conjunt d’eines requerirà un esforç i un temps per introduir-les en
les rutines diàries fins que es tornin un hàbit. Però, tot sigui dit, amb
poc temps els resultats arribaran i l’esforç haurà valgut la pena.
Tot això els fills no ho poden fer sols, el
paper dels pares és garantir i acompanyar per tal de que es donin aquestes
condicions.
Adaptació dels articles: Com augmentar el
rendiment acadèmic i Com aprenem a organitzar-nos? (Bernat Coll)
Publicats a l'octubre del 2018 Publicació
online: Criatures.cat
LA CAD
(Comissió d'atenció a la diversitat)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada