(Article
escrit pel Dr. Luís Rojas Marcos, psiquiatre)
Adaptació
de l’article: LA CAD de l’escola.
El Dr. Ovidi (neuròleg pediàtric) alerta sobre el trist
silenci que s’està desenvolupant a les llars actuals, que reverteix sobre les
nostres joies: els fills. En els darrers 15 anys, els investigadors, ens
regalen estadístiques cada cop més preocupants sobre l’augment agut i constant
de la malaltia mental infantil.
Què
està passant i que estem fent malament?
Els infants d’avui estan sobre-estimulats i
sobre-regalats d’objectes materials, però estan privats de:
Ø  Pares
emocionalment disponibles.
Ø  Límits
clarament definits.
Ø  Responsabilitats.
Ø  Nutrició
equilibrada i son adequat.
Ø  Moviment
en general i a l’aire lliure.
Ø  Joc
creatiu, interacció social, oportunitats de joc no estructurades i espais pel
l’avorriment.
En canvi, en els darrers anys, als infants, se’ls ha
omplert de:
Ø  Pares
distrets digitalment.
Ø  Pares
permissius que deixen que els/les nens/es “governin el món” i siguin qui posin
les regles.
Ø  Un
sentit de dret, de mereixeu tot sense guanyar-ho o ser responsable d’obtenir-ho.
Ø  Son
inadequat i nutrició desequilibrada.
Ø  Vida
sedentària.
Ø  Estimulació
sense fi, mainaderes tecnològiques, gratificació instantània i absència de
moments avorrits.
Què
fer?
Si volem que els nostres fills siguin individus feliços i
saludables, hem de despertar i tornar al que és bàsic:
Ø  Establir límits. Els fills
es sentiran més segurs si saben que els pares tenen el control del timó.
Ø  Oferir als infants un
estil de vida equilibrat ple del que NECESSITEN, no només del que VOLEN. No
s’ha de tenir por a dir “NO”.
Ø  Proporcionar aliments
nutritius.
Ø  Passar temps a l’aire
lliure caminant, anant en bicicleta, passejant, observant l’entorn...
Ø  Gaudir d’un sopar familiar
diàriament sense telèfons intel·ligents o tecnologia que els distregui.
Ø  Jugar a jocs de taula.
Ø  Involucrar els fills/es en
les tasques de la llar d’acord amb la seva edat (plegar roba, endreçar
joguines, guardar la compra, parar la taula, donar de menjar al gos...).
Ø  Implementar una rutina del
son, assegurar que els infants dormen lo suficient.
Ø  Ensenyar responsabilitat i
independència, és a dir, no sobreprotegir en accés davant un error, equivocació
o frustració. Equivocar-se ajuda a superar reptes.
Ø  Evitar carregar amb les
motxilles dels nostres fills/es. Si un dia, s’ha deixat algun treball, llibre,
esmorzar... a casa no dur-lo a l’escola. Hem d’educar la responsabilitat.
Ø  Ensenyar a esperar i a
retardar la gratificació.
Ø  Proporcionar oportunitats
per l’avorriment. L’avorriment és el moment en què es desperta la creativitat. 
Ø  Evitar l’ús de la
tecnologia durant els menjars, els automòbils, restaurants... emprar aquests
moments per a socialitzar-nos.
Ø  Estar emocionalment disponible
per a connectar amb els infants i ensenyar auto-regulació i habilitats socials.
Ø  Educar en saludar,  a prendre el torn, a compartir sense
quedar-se amb res, a donar les gràcies i dir si us plau, a reconèixer l’error i
disculpar-se ( no els obligui), hem de ser models de tots els valors que
inculquem.
Ø  Connectar emocionalment –
SOMRIURE, ABRAÇAR, FER PETONS, FER PESSIGOLLES, LLEGIR, BALLAR, SALTAR, JUGAR,
GATEJAR...
 

 
Un bon article per començar a obrir els ulls...
ResponElimina